Fraser Island

Hemma igen efter tre dagar på Fraser Island. Vilka dagar vi haft! Vi klev upp klockan fem på morgonen i söndags och efter ca sju timmar var vi framme efter alla stopp som vi tog efter vägen. Resan började inte så bra då vi fick punka på ett däck på släpvagnen.. Vi fick köpa ett nytt däck i Rainbow beach innan vi tog färjan över till Fraser Island. Sen blev jag så åksjuk så jag spydde vid första stoppet. Jag köpte åksjuketabletter och sen blev det lite bättre. När vi äntligen kom fram till stugorna på Fraser Island där vi skulle bo så började det regna. Men vi trotsade regnet och satte oss i bilen för att åka till Lake McKenzie..

Efter en timme dog bilen mitt ute i skogen och ingen visste vad det var för fel. Vi försökte verkligen allt! Efter två-tre timmar utan mat och vatten blev det mörkt ute så vi var tvungen och göra upp en eld. Man får absolut inte elda någonting på Fraser Island eftersom det är en national park. Men det blev kallt och barnen blev rädda för både dingos och mörkret så vi hade inte riktigt något val. Vi hade ingen mottagning på någon mobil och vi provade att gå åt olika håll för att kunna ringa efter bärgningsbil.

Efter ca fem timmar där ute i skogen så kom det äntligen en polisbil efter vi varit tvunga att ringa 000 som är nödnumret för Australien. Vi fick hoppa in alla kvinnor och barn i bilen först och lämna resten för alla fick inte plats. Efter ca en timme var vi äntligen tillbaka till stugorna. Vi åt några mackor sen hoppade jag in i en varm dusch och sen gick jag och la mig. Två timmar senare kom Fredrik tillbaka med resten av gänget för de hade varit tvungen att vänta ute i skogen med polisen efter bärgningsbilen. Haha vilken bra början på resan vi fick! Morgonen därpå fick vi veta att det bara var en liten slang som hade fått lera på sig så det var därför inte bilen startade. Vad kul efter att ha suttit där i skogen och väntat i flera timmar.. Men det var lite mysigt också. Vi satt och sjöng med barnen runt elden och ni skulle sett vilken stjärnhimmel vi hade ovanför oss. Det var helt otroligt!

Dagen efter åkte vi till Lake McKenzie och det var strålande sol ute. Så det kanske var någon mening med att vi skulle sitta fast där i skogen när det var mulet och regnigt dagen innan. Lake McKenzie är bland det finaste jag sett! Efter vi solat och badat i några timmar åkte vi vidare till lite andra ställen. På kvällen grillade vi kyckling och köttgrillspett hemma vid stugorna, drack öl och lekte lekar. Vi körde bl.a svensk femkamp och herregud vad roligt det var, haha! Sista dagen tog vi lite sovmorgon innan vi åkte vi till Eurong och åt frukost och sen vidare upp till Champagne pools längst upp på Fraser Island. På tillbaka vägen stannade vi vid skeppsvraket Maheno, sen blev det glass i Eurong och middag på Kingfisher Bay Resort på västra sidan innan vi tog färjan över till Hervey bay. Vi fick hål i avgassystemet påvägen hem också så vi var tvungen att stanna och laga det. Emma spydde vid macken för hon mådde så illa av avgaserna och sen blev det en tre timmars lång bilfärd innan vi var hemma i Noosa klockan tre på morgonen.

Jag är så glad att vi blev bjudna på den här resan. Fraser Island är verkligen ett helt fantastiskt ställe som man inte får missa när man är i Australien.. och jag har bara familjen Ellaways, värmlänningarna och min Fredrik att tacka för den här roliga resan. En resa jag aldrig kommer glömma!!

Bilder kommer lite senare idag. Nu ska jag hoppa in i duschen sen blir det hamburgare till middag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0