Ballar av stål

Idag är det 20 dagar sedan vi lämnade Sverige. Våran 4:e dag här i Australien. Idag har vi öppnat ett gemensamt australienskt bankkonto och igår fixade vi australienska mobilnummer. Så om ni vill ha mitt nya nummer kan ni skriva på Facebook eller maila mig. Jag kommer inte att använda mitt svenska nr eftersom det inte fungerar här nere. Nu fattas bara taxfile nummer och en bil. Taxfile nummer kan man fixa på internet och det behöver vi för att kunna jobba på våra visum här. Men det är väl ingen brådska eftersom vi inte har tänkt att jobba något än på ett tag.

Igår var vi in till city för första gången. Vi tog bussen hela vägen till Operahuset som tog ca 15 minuter. Vi hann knappt gå 50 meter innan en kille kom fram och frågade oss om vi ville bli intervjuade för något reseprogram från Uganda.. Vi frågade var det var för typ av frågor och de sa att det handlade om Sydneys turister och deras åsikter mm. Så vi ställde upp bara för kul. Sen började de fråga en massa konstiga frågor om allt möjligt så det började kännas lite lurt och efter ett tag förklarar killen att vi är med i den australienska versionen av Ballar av stål. Haha vadå lurade! Så nu har vi skämt ut oss förevigt och planerar på att ta första bästa flyg hem. Nejdå, inte riktigt så farligt var det väl inte. Men om vårat klipp skulle komma med i TV så skulle de bjuda in oss till deras show i december. Så vi får väl se, roligt var det iallafall! :)

Framme i Sydney

Nu är vi äntligen framme i Australien. Det tog oss 2 dygn att ta oss hit från Thailand. Så nu är man rätt trött efter allt resande. Inatt har jag sovit 17 timmar och Fredrik sov 18 timmar. Helt otroligt! Vi har både ätit och sovit väldigt dåligt de senaste dagarna så nu har vi rehab här ute på Coogee beach som ligger ca 10 minuter från pulsen inne i Sydney. Vi lyckades äntligen hitta ett boende här ute i Coogee på ett jättemysigt hostel bara 100 meter från stranden efter att ha letat överallt inne i Sydney i fredags. Vilket resulterade i att vi fick gå runt i nästan 4 timmar med våra väskor (i spöregn!!!) och fråga på varje hostel, hotell och guesthouse om de hade något ledigt.. Allting var fullbokat!!

Det är någon sorts festival här den här veckan och vi hade inte förbokat något boende. Vi hade ingen aning om den här festivalen och om vi hade vetat det innan så hade vi nog förbokat redan hemma i Sverige. Eller för typ 6 månader sen om jag visste att vi hade blivit tvungna att sitta på Mc donalds halva natten och vänta tills det skulle bli morgon så vi kunde fortsätta och leta vidare. Det här är alltså inget skämt. Vi var inne på alla hemsidor som finns: Hotels.com, hostels.com, hostelworld.com, booking.com, lastminute.com.. Men det var över 370 hotell som var fullbokade och ingenting ledigt fanns runt om i Sydney eller utanför. Jag menar, hur stor är oddsen för det!? Men tillslut lyckades vi hitta det här hostelet som vi bor på nu och vi kunde inte vara mer nöjda!

Idag sov vi halva eftermiddagen sen har vi spanat in stranden, gått runt och fotat lite, handlat mat osv. Så nu ska vi laga middag, är så hungrig!! Imorgon ska vi åka in till Sydney och kika på Operahuset och lite andra ställen. Jag kan inte fatta att vi är i Australien, det känns helt overkligt!! :)

Några bilder från idag här på Coogee beach :)

På lyxhotell i Kina

Här kommer ett inlägg som jag skrev på hotellrummet i Kina igårkväll. Har inte haft någon internet uppkoppling förräns nu..

Vi lämnade Patong och Phuket i onsdags eftermiddag. Vi blev upphämtade på hotellet av en minibuss, sen bytte vi till en större buss i Phuket town. Bussresan tog ca 13 timmar med två stopp på 20 minuter för att äta. När vi kom fram till Bangkok klockan 6 på torsdagmorgon var vi så trötta och less på att höra "TAXI" och "TUK TUK" att vi bara försökte tränga oss förbi alla galna taxichaufförer som blir som besatt när de ser en västerlänning. Vi frågade säkert 15-20 olika människor plus 2-3 informationscenter. Men ingen kunde prata ett enda ord engelska. Det enda dom kunde säga var "TAXI, No bus, TAAAXI". Det var helt hopplöst att försöka kommunicera med någon. Alla vill bara tjäna pengar på en så även om de visste vägen dit vi skulle så skulle de väl ändå inte säga något. Vi hittade iallafall tillslut rätt buss som vi skulle ta för att komma till Mo shit station inne i city. Kostade oss bara 10 bath. Sen tog vi Skytrain därifrån till Paya thay nånting och bytte sedan till en annan för att komma till flygplatsen. Det var så skönt att få lägga ifrån sig väskorna på en vagn, borsta tänderna och sen äta frukost. Efter någon timme checkade vi in våra väskor och gick igenom passkontrollen.

Det tog ca 2,5 timme att flyga hit och nu kommer det helt otroliga. Vårat andra flyg lyfter 8:20 imorgonbitti så vi hade räknat med att få stanna på flygplatsen här i Kina inatt. Men när vi hade gått igenom alla kontroller och hämtat våra väskor så skulle vi fråga vart våran terminal låg. Men då sa de något om att "Nej ni ska inte stanna här, det kommer någon och hämtar er som skjutsar er till erat hotell där ni ska bo inatt". Jag kan inte med ord beskriva hur underbart det kändes när hon sa det eftersom vi spenderat natten innan vi kom hit på en buss. Så här är vi nu. Vi ligger i sängen på ett lyxigt hotellrum där vi ska få bo helt gratis inatt. Imorgon klockan 5.00 ringer de och väcker oss och kommer upp med hotellfrukost på rummet. 05.30 hämtar en chaufför oss och kör oss tillbaka till flygplatsen. Haha jag är helt chockad, de måste vara en dröm! När vi kom hit tog en pickolo våra väskor och la dem på en guldvagn och följde med oss hela vägen upp till vårat rum. Vilket lyx! Nu ska vi duscha vaaarmt och sen sova i ett hav av stora vita dunkuddar och täcken. Jag är såå trött!! Jag uppdaterar igen när vi har landat i Sydney.

Congratulations

Stort grattis till min värdfamilj i USA som fått en liten tillökning till familjen idag. En underbar liten flicka som jag längtar tills jag får träffa någon gång i framtiden. Nu har hon tre bröder som kommer att se efter henne :) Så glad för deras skull!! ♥

Phi phi island

Idag har vi varit ut till Phi phi island, Maya bay, Khai island, Monkey beach mm med en speedboat. Vi har badat, solat, snorklat och matat apor :) Det har varit en helt underbar dag! Nu känns det som att man har fått sett Thailand på riktigt! Jag tyckte att vattnet i Karibien var helt otroligt fint men det här turkos/gröna vattnet ute vid Phi phi öarna och alla andra ställen runt omkring är nog helt oslagbart. Helt obeskrivligt vackert!

Karon beach

Igårkväll var vi över till Karon beach och åt middag med två andra svenska tjejer som vi träffade på flygplatsen i Berlin och som vi hängde med de första dagarna i Thailand. Vi har även bokat en resa tillsammans ut till Phi phi island, Monkey beach, Khai island, Maya bay mm imorgon alla fyra. Så det ska bli skitskoj! Hoppas vädret är fint också!

Idag har jag och Fredrik lämnat in alla våra kläder på tvättservice. Vi har handtvättat lite själva men det ska bli så himla skönt och få packa ner rena kläder innan vi åker till Australien. Sen kostade det endast 20 kr för 2 kg var. Det kan inte bli så mycket billigare! Sen efter vi hade lämnat in våra kläder där så gick vi till stranden för att sola och bada lite. Det är bara andra dagen för oss på stranden här nere så man är ju inte så brun direkt som man kanske hade hoppats på.. Det känns som att vi mest har flängt runt på olika ställen hela tiden och suttit på bussar och tåg över hela Thailand. Men det var riktigt härligt och få bara njuta av stranden idag.

Sen har vi kikat runt på lite marknader och Fredrik har köpt nya badshorts och 3 linnen. Det finns så sjukt bra shopping här i Patong men man måste akta sig för att inte bli lurad. De kan börja och säga att någonting kostar 1500 THB (Thailändska bath) som är ca 338 svenska kronor. Sen går det oftast (om man är lite tuff) att pruta ner det till 200 THB = 45 svenska kronor. Kanske även ännu mera! Man får prova sig fram! Efter ett tag så lär man sig på ett ungefär vad saker och ting borde och inte borde kosta här nere. Ett tips för att räkna ut vad THB är i svenska kronor på snabbast sätt. Ta summan i THB och dela det med 2 och sen dela på 2 igen. Sen tar du bort 10% av summan genom att multiplicera 0,90. Jätte enkelt!

Två bilder från vårat boende här i Patong. Vi trivs jättebra här, det är så rent och fräscht! Vi blir nog kvar här resten av veckan också. Mitt första intryck av Patong här i Phuket var inte så bra. Jag tyckte det var jättedålig luft och det låg sopor överallt på kvällarna som stank apbajs.. För att inte tala om all prostitution.. Men nu känns det mycket bättre. Eller så har jag kanske vant mig vid det här laget, haha!

Det kommer upp fler bilder som vi tagit med systemkameran sen när jag fått dom av Fredrik. Så ni får nöja er med mina digitalkamera bilder så länge :)

Phuket, Thailand

Nu är vi framme i Phuket. Vi kom hit på onsdagkväll efter en lång bussresa på över 12 timmar. Som föressten resebyrån sa skulle ta 7,5 timme. Innan jag fortsätter så vill jag bara varna alla som ska åka buss här i Thailand att ALDRIG lämna några värdesaker i era väskor som ni lämnar i bagageutrymmet. De går igenom väskorna under tiden du sitter på bussen helt ovetande. Vi visste om det här från början (men trodde väl aldrig att det var sant!) så vi har alltid haft våra värdesaker som pengar, kontokort, pass, kamera osv på oss hela tiden.

Det var en minibuss som hämtade upp oss på vårat hotell i Ko Samui sen fick vi slänga in våra väskor i en större buss när vi kom fram till hamnen. Sen åkte bussen upp på färjan och vi fick gå in och sätta oss uppe på däck med alla andra. Förmodligen så gick de igenom våra väskor under tiden vi satt på båten. Det är vad jag tror iallafall. När vi kom fram till Don Sak så fick vi kliva på bussen igen sen bytte vi buss i Suratthani. Det var när vi kom fram dit som jag kände att jag ville kolla väskan. Jag öppnade locket och trodde först att det var Fredriks väska för mina remmar var ihopknutna så ordentligt och jag brukar alltid bara knöla in dom under locket. Hela min väska var upp och ner och in och ut. Jag blev så arg att jag skakade! Inget har blivit stulet men känslan av att någon har rotat igenom ens grejer är inte så kul. Hela min necessär var en enda röra och alla som känner mig vet hur noga jag är att vika mina kläder osv. Alla mina grejer låg i helt fel ordning som jag hade packat ner det från botten. Ingen i Thailand kan prata engelska så ingen fattar vad man säger så det finns ingenting och göra om något skulle fattas. De tar alltid ifrån dig dina biljetter så du har ingen chans att anmäla eller ringa till företaget som du åker med. Jag ville bara skriva det här för att varna andra!!

Om vi åker buss upp till Bangkok sen så kommer jag att kräva att ha min väska i bussen. Är så less på alla thailändare nu ska ni veta. Alla skriker bara TAXI eller TUK-TUK så fort de ser en vit människa och man kan aldrig kolla på något i en affär utan att de tror att man ska köpa något. Men vi har blivit skitbra på att pruta! Jag har bl.a köpt två jättefina bikinis, en lila sarong att ha på stranden och en långklänning. Så nu blir ryggsäcken ännu tyngre :(

Idag måste vi iväg och köpa en ny adapter. Det blixtrade och åskade igår och vi hade haft plattången i uttaget med adaptern så nu funkar den inte. Förmodligen så funkar nog inte plattången heller. Vi kan inte ladda mobiler eller datorer så vi måste fixa det idag!

Jag och en liten apa

Guidad tur runt ön

Nu funkar äntligen internet! Vi bytte bungalow idag men det funkar inte där så vi gick ner till poolområdet och satte oss i sofforna istället och här funkar det alldeles utmärkt! Klockan är snart tolv på kvällen här så vi ska lägga oss snart.. Jag vet inte riktigt om jag vill lämna den här underbara ön men det känns kul och få se något annat. Vi ändrade våra planer så vi åker direkt ner till Phuket med färja och buss härifrån imorgonbitti. Det tar ca 10 timmar att åka så vi har varit och köpt färdkost på affären nu ikväll. Kakor, chips och M&Ms. Nyttigt och bra! Vi får se om vi hinner med Krabi också annars tar vi det en annan gång.

Idag har vi varit på en guidad tur runt hela Ko Samui och sett den stora guldstayn av Big buddah, grandmother och grandfather rocks, badat i vattenfall uppe i djungeln, tittat på apor och spanat in en riktig mumifierad munk med Rayban brillor. Haha! Jag rekommenderar verkligen turen All around the Island ifall någon annan ska hit :)

Sen måste jag berätta om något riktigt gott som vi åt idag! Banan och nutella stekt i bröd med smör som vi köpte i ett gatukök vid Big buddag statyn. Helt underbart gott!

Ko Samui

Nu ligger vi i en bungalow på stranden här på Ko Samui som har AC, dusch, gratis internet och en stor dubbelsäng. Det är riktigt mysigt här! Vi tog nattåget igår från Hua Hin som tog ca 8 timmar sen fick vi åka buss i 2 timmar och sen färja ca 1,5 timme för att komma ut till Ko Samui. Men det var det värt. Det är roligt och se mycket olika platser. Vi bor på Lamai beach och här tänkte vi stanna några nätter innan vi fortsätter ner till Krabi. Jag läste någonstans att Ko Samui är Thailands tredje största ö och två tredjedelar av ön består av bara djungel och regnskog.

Jag gillar verkligen Thailand det som jag har sett hittills. Men jag har nog aldrig sett så mycket prostitution som jag gjort på en dag här ute på Ko Samui. Överallt ser man västerlänningar som går runt med små unga thailändskor som är max 17-18 år gamla. De har korta korta shorts och högklackat och går och håller hand med vita 65 åriga gamla gubbar. Då menar jag överallt!! Vi åkte in till centrum nu ikväll och åt middag på en restaurang. Då kom en äldre gubbe på moppe och stannade och drog i en ung thailändska och frågade om hon ville följa med. Helt sjukt. Tänk om någon hade gjort så i Sverige. Jag trodde aldrig att det skulle vara så mycket prostitution som det verkligen är här.

Vi tog en varsin oljemassage i Hua Hin igår innan vi tog tåget hit och det var så härligt! Jag vill absolut göra det igen innan vi åker vidare till Australien. Det kostade bara 250 bath så ca 56 svenska kronor för en timmes helkroppsmassage. Fredrik var helt chockad efteråt för de masserar verkligen överallt, haha men det var en gammal tant som masserade mig så jag brydde mig inte så mycket att hon klämde lite på min rumpa, haha! :)

Framme i Thailand

Idag är det 11-11-11. Så coolt! Tänk att födas idag och få det som födelsedatum!

Nu är vi äntligen framme i Thailand efter en 27 timmars lång resa pga försenade flyg, två mellanlandningar och en minibuss resa på 4 timmar från Bangkok till Hua Hin. Vårat flyg från Arlanda i onsdags blev försenat så vi missade det andra flyget i Tyskland till Bangkok. Så vi var tvungna att flyga till Österrike och ta ett annat flyg därifrån. Vi blev ca 5 timmar försenade när vi landade i Bangkok så vi får ingen ersättning för det eftersom det måste vara minst 8 timmars försening genom våran försäkring. Men jag tycker det gick bra ändå. Det enda som är jobbigt för mig när jag flyger så länge är att jag alltid får sån magknip.

När vi landade i Bangkok så tog vi pendeltåget in till stan med två andra svenska tjejer. Sen hoppade vi på en minibuss till Hua Hin som tog ca 4 timmar. Här har vi sovit två nätter och imorgon åker vi vidare till Ko Samui. Jag gillar Hua hin, men det ser inte riktigt ut som det Thailand man tänkt sig med turkost vatten och palmer överallt. Det är inte så mycket turister här heller. Men det är sjukt varmt här och alla är så trevliga! Det är jättegod mat och man äter ute för ca 20-25 kr. Vi har varit till ett shoppingcenter och en nattmarknad här i Hua Hin med massor av små stånd som säljer allt från kläder, klockor, skor, väskor, mat mm. Jag fyndade en plånbok för endast 60 svenska kronor! Jättefin!

Så än så länge är vi friska och glada, lite jetlagade men annars känns det bra! Hoppas det håller i sig! Jag har även sett min första kackerlacka, åkt tuk-tuk, blivit solbränd, prutat på allt jag köpt (och lyckats!!) och lärt mig några enkla fraser på thailändska. Så nu känns det verkligen att man är i Thailand! Det enda som fattas är en stor fet thailändsk massage!!!

Några bilder från min digitalkamera :)

Thailand imorgon

Resfeber av allra högsta grad. Idag har jag sprungit runt på stan och fixat med det sista och varit och sagt hejdå till familj och vänner. Fikat och ätit äppelpaj och sen fikat igen. Nu kväll har vi ätit tacos här hemma allihopa.
Så gott!

Nu ska allting som lagts fram på sängen bara packas ner i ryggsäcken. Sen är allting klart. Planet lyfter klockan 3 imorgon på eftermiddagen så jag hinner nog inte blogga något mer förräns vi är framme i Thailand. Vi får väl se om vi blir tvungna att simma från flygplatsen i Bangkok eller inte. Hoppas inte!

Så det här blir sista inlägget hemma i Sverige på ett tag :)
Nu börjar vårat äventyr!

5 november

Idag är det lördag och det betyder bara 4 dagar kvar!! På onsdag sitter vi på flyget ner till Thailand! Som ni kanske vet så har det varit mycket översvämningar i norra och östra Bangkok. Men det verkar vara lugnt runt själva flygplatsen och i de centrala delarna. Så vi får hoppas på det bästa. Vi hade tänkt att stanna i Bangkok några dagar för lite shopping! Men om det blir värre med översvämningarna så kommer vi att ta oss ner söderut på en gång där det verkar vara mycket lugnare.

Det ska bli så roligt och få ut och resa igen :)

Jag i New York för 6 månader sedan.

1 november

1 november och det är 13 grader varmt ute? Så härligt!

Idag har jag jobbat lite, fikat med mormor och fixat internationellt körkort för Australien. Jag har läst så mycket olika åsikter om detta men för att vara på den säkra sidan så fixade vi körkort iallafall. Likabra så det inte blir något strul med försäkringsbolagen! När jag bodde i USA så behövde jag aldrig visa upp mitt internationella körkort. När vi bilade i Kalifornien tidigare i år så behövde vi inte heller något internationellt körkort, då funkade våra svenska lika bra! Men jag tror det är lite olika beroende på vilken biluthyrningsfirma det är.

Våran gula pärla som vi hyrde i Kalifornien :)